Wetenschapsreflex leermateriaal: dino

Wat?
We leven in een wereld die is wat ze is door een evolutie doorheen de tijd. Wij worden nog zeer vaak geconfronteerd met deze geschiedenis en zijn nog steeds bezig met te ontrafelen, met als doel de huidige wereld rondom ons beter te begrijpen. Het interpreteren van elementen van vroeger is uiteraard geen eenvoudige opdracht.
Zijn jongeren al in staat om met een kritische blik deze historische artefacten te analyseren en interpreteren?

Waarom?
Creativiteit, onzekerheid en veranderlijkheid, historisch-sociale context, empirie & objectiviteit vs subjectiviteit.

Wie?
LaO 3de graad, SO alle graden

Hoe?
Leerlingen leven zich in in het wetenschappelijk onderzoeksproces en gaan al denkend en onderzoekenkend op zoek naar hoe de dinosauriƫrs er in werkelijkheid zouden kunnen hebben uitgezien.
Vervolgens gaan de leerlingen op basis van 3 verschillende modellen van dinosauriƫrs, die ze chronologisch moeten proberen te ordenen, reflecteren over creativiteit, veranderlijkheid en het belang van de historische context in de wetenschapspraktijk.